Waldorfská pedagogika

Waldorfská pedagogika vychází z nauky o člověku – antroposofii, formulované Rudolfem Steinerem.

Waldorfské školství vychovává člověka pro budoucnost, tedy to, co se naučí dnes, bude moci využít za několik let, kdy už však bude úroveň poznání světa někde jinde. Svět prochází v čase neustálou proměnou, a tedy neustálá změna světa bude provázet naše životy. Zde přichází na řadu otázka, zda má škola sloužit ke vkládání co největšího množství informací do paměti, nebo by měla především naučit myslet, tvořit, cítit a spolupracovat

s druhými? Waldorfská pedagogika se snaží rozvíjet dítě zevnitř
a vytváří podmínky pro rozvoj jedince v autonomní osobnost, schopnou nezávislého logického úsudku, všestranně tělesně, duševně i duchovně a sociálně zdravou, kreativní a motivovanou k celoživotnímu učení.

Základní principy waldorfské pedagogiky

  • snaha o všestranný, celostní pohled na dítě, kdy jsou probouzeny jeho individuální tvůrčí síly a podporován celkový rozvoj jeho osobnosti v oblasti rozumu, citu a vůle
  • předpokladem je porozumění pro vývojové kroky v jednotlivých vývojových etapách dítěte, kdy je nutné uvědomění si měnícího se vztahu dítěte ke světu, rozvoj schopností učení – od toho se odvíjí učební látka jednotlivých ročníků
  • školní proces podporuje a posiluje zájem a zkoumavý přístup, vůli k učení, k tvůrčím činnostem a aktivní spoluúčast žáků – nepředkládáme žákům hotové skutečnosti, ale vytváříme poznatky spojené s prožitkem, získáváním dovedností
  • žáci nejsou hodnoceni známkou, ale slovně, hodnocení je zaměřeno na individuální pokrok žáka, ne na jeho srovnání
    s jakýmsi ideálem, přičemž slovní hodnocení může být i jedním z prostředků k podpoře dalšího rozvoje, nedochází k penalizaci chyb, žáci se neobávají chybovat, neobávají se snížené známky, ale mají odvahu riskovat a zkoušet nové
  • snaha o vnitřní motivaci, prostřednictvím prožitkového charakteru výuky a tím probuzení zájmu a touhy žáků po poznání
  • koncentrované vyučování v epochách, které umožňuje probrat látku mnohem intenzivněji, ponořit se do tématu, prožívat ho po určitou dobu a pochopit tak jeho podstatu a souvislosti
  • absence učebnic – knihy se stávají doplňkem, nikoli hlavním prostředkem výuky, žáci si vedou epochové sešity, které odpovídají živému procesu výuky
  • výuka je prodchnuta uměleckými, pohybovými
    a praktickými činnostmi
  • předměty kognitivního charakteru jsou rovnocenné předmětům, zaměřeným technologicky, stejně jako předmětům prakticko – uměleckého charakteru
  • budování vztahu úcty a obdivu
    k druhým lidem a přírodě, tvorba zdravých životních hodnot
  • spolupráce převažuje nad vzájemnou soutěživostí, posiluje se sociální kompetence
  • princip jednoho třídního učitele od 1. do 7. – 9. třídy, který pečuje o rozvoj osobnosti dítěte po celou dobu školní docházky
vyuka
Vzdělávací plán waldorfské základní školy

Vzdělávání na naší škole se řídí Školním vzdělávacím plánem, který vychází z Rámcově vzdělávacího plánu, jenž je dán MŠMT a je závazný všem Základním školám v ČR. Ve Školním vzdělávacím plánu naší školy jsou zakotveny principy waldorfského školství, vycházející
z antroposofie.

Školní vzdělávací plán míří k všestrannému, vyváženému rozvoji

INTELEKT – KOGNICE – EMOCE – PRAKTICKO MANUÁLNÍ ČINNOST

Učení není intelektualizováno, míří přes ruce, do srdce a poté zůstane v hlavě.

Učení se propojuje a to zejména v nižších ročnících s pohybem, neboť pokud se spojí myšlení s pohybem, promítá se skrze prožitek v srdci
a ukotven tam zůstává.

Rozmanitost Školního vzdělávacího plánu umožní tak každému dítěti najít si v něm něco pro sebe a v dané oblasti vyniknout. Stírají se rozdíly.

Škola

Zde najdete informace
o naší 
základní škole.

Aktuální události

Podívejte se na podrobnosti
o blížících se akcích,
které pořádáme.

Školka

Zde najdete informace
o naší 
mateřské školce.